Semasa

Video: Seolah Esok Dah Nak Kl4MAT, Beribu Rakyat Malaysia Berkelah di Sungai Pisang

Rata-rata ibu bapa melahirkan kebimbangan apabila Kementerian Pendidikan mengumumkan pembukaan sekolah secara berperingkat bermula 3 Oktober.

Kata mereka, pembukaan sekolah ketika ini tidak sesuai kerana kes harian Cvd-19 masih tinggi dan kebanyakan pelajar pula masih belum menerima vksin.

Menurut ibu bapa lagi, sesi pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) lebih sesuai dan mereka masih takut untuk menghantar anak-anak ke sekolah kerana risau tercetusnya kluster baharu di sekolah.

Namun, tinjauan Kosmo! di beberapa laman sosial mendapati ‘kebimb4ngan’ tersebut hanya wujud di sekolah apabila ramai yang memuat naik gambar dan video percutian bersama anak-anak.

Sama ada di taman rekreasi mahupun di pantai peranginan.

Berkumoul ramai ramai seolah esok macam xde
Foto – FB Jalaluddin Alias

Berdasarkan gambar yang dikongsi itu, nyata ibu bapa langsung tidak ‘bimb4ng’ membawa anak-anak mereka ke kawasan awam yang penuh dengan orang ramai seolah-olah seperti satu pesta meraikan ‘kebebasan’.

Berkumoul ramai ramai seolah esok macam xde
Foto – FB Jalaluddin Alias

Susulan perkongsian gambar-gambar tersebut, rata-rata pengguna laman sosial mengec4m tindakan ibu bapa yang membawa anak ke kawasan beris1ko seperti itu.

“Berani bawa anak-anak pergi tempat ramai macam tu, kalau yang pergi ada yang positif atau golongan 4ntiv4ksin tak pasal-pasal satu keluarga kena ku4rantin,” tulis Aqeela Hanis.

Turut meninggalkan komen adalah seorang lagi pengguna dikenali sebagai Atuk Gemilang.

“Bila kerajaan umum buka sekolah semua tidak setuju, konon bimb4ng tercetusnya kluster di sekolah kerana anak tidak div4ksin lagi.

“Tapi, hari minggu penuh je taman, pantai, kawasan rekreasi pergi riadah dan mandi-manda. Tak t4kut pula, mereka ingat Cvd hanya di sekolah je ke?,”soalnya.

Senada dengan Atuk Gemilang adalah seorang lagi pengguna dikenali sebagai Ika Nabilah

“Sekolah nak bukak, masing-masing tak setuju. Cuba kalau kerajaan mansuh kebenaran bercuti dalam negeri, mengg3lupur semua rasanya,” tulisnya.

Semalam, Menteri Kanan (Pendidikan), Datuk Dr. Radzi Jidin mengumumkan tarikh pembukaan sekolah bagi negeri-negeri dalam Fasa 2 dan Fasa 3 Pelan Pemulihan Negara (PPN) adalah pada 3 Oktober.

Tular rakaman video Sungai Pisang Waterfall yang dibanjiri orang ramai minggu lepas 

Semalam seorang pengguna tiktok memuat naik video suasana di Sg Pisang.

Video tersebut telah menarik perhatian warganet yg rata-rata amat terkejut dengan sikap sesetengah rakyak Malaysia yg seakan-akan sudah tidak hirau terhadap cvid di negara ini.

Rakaman Video ada di Bawah Sekali

Berkumoul ramai ramai seolah esok macam xde

Menurut laman page Oh Bulan, kejadian tersebut berlaku pada minggu lepas

Berkumoul ramai ramai seolah esok macam xde

Berkumoul ramai ramai seolah esok macam xde

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen meluahkan rasa kebimbangan.

“Tahu la lama x kuar rumah…tp jgn la jadi macam nih…kemaruk sgt…kes kt selangor baru nk turun…

Aku ni dh 2 dose pun x berani lagi nk gi kt tempat ramai orang macam nih. walaupun 2 dose tapi boleh terjangkit dn menjangkiti….ingat tuh….” – Irwan

Berkumoul ramai ramai seolah esok macam xdeBerkumoul ramai ramai seolah esok macam xde

“Ada yang kate jgn kecam drg y kua ni.sbbnya xkua umah pon leh kena covid.ehh sakit pulak kita baca.nak cakap bila kena covid tu sndri2 ke atau kita pembawa??kalau sakit agk2 susahkan org tak.” – Dyena

Berkumoul ramai ramai seolah esok macam xdeBerkumoul ramai ramai seolah esok macam xde

“bayangkan pakcik2 yg sangkut brdiri dpn pagar masjid , solat luar masjid and yang tak dpt msuk sbb masjid dh tetapkan kuota .. ap perasaan depa kalau tngok video ne ? “

Berkumoul ramai ramai seolah esok macam xdeBerkumoul ramai ramai seolah esok macam xde

Sementara itu warganet di akaun tiktok turut mempersoalkan tindakan orang ramai tersebut.

Berkumoul ramai ramai seolah esok macam xdeBerkumoul ramai ramai seolah esok macam xdeBerkumoul ramai ramai seolah esok macam xdeBerkumoul ramai ramai seolah esok macam xdeBerkumoul ramai ramai seolah esok macam xdeBerkumoul ramai ramai seolah esok macam xdeBerkumoul ramai ramai seolah esok macam xde

Tonton video di bawah

Apa pendapat anda? Sila kongsikan di bahagian komen.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Ya. Anda Juga Boleh Membaca Artikel Menarik Di Bawah

Sumber video tiktok Herkkkk & TweetTalk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *