Keluarga

Serpihan Kereta Berterbangan slps Bertmbung dgn Treler, Akak MninggaI dan Adik Ceritakan lbu Pula Menjerit Terkejut

Banting: “Saya dengar bunyi dentvman kvat sebelum melihat serpihan kereta dinaiki mereka mengenai kereta saya menyebabkan ibu menjerit dengan kuat,” kata Muhammad Azwan Abdul Muid.

Muhammad Azwan, 29, adalah adik kepada Marlianna Abdul Muid, 37, dan Marlia Abdul Muid, 36, yang mninggal dunia selepas kereta dinaiki mereka bertembvng dengan treler di Kilometer 5 Jalan Bentong-Raub, 4 pagi.

Selain itu, dua lagi m4ngsa, Muhammad Aisy Harraz Aziz, 7, dan Muhammad Faizz Aryan Mohd Faizuddin, 9, pula dilaporkan mninggal dunia ketika menerima rawatan di Wad Kecemasan Hospital Bentong.

Muhammad Azwan berkata, dia bersama ibu, Zabaidah Talib, 61, serta isterinya, Nadzirah Kamaruddin, 26, berangkat dari rumah mereka di Taman Seri Bayu, Morib, di sini, pada 8 pagi, Khamis ke Kampung Aur Duri, Pasir Mas, Kelantan untuk majlis pernikahan mereka yang berlangsung pada malam Jumaat.

Serpihan kereta kena kat kakak akhirnya

ZABAIDAH tidak dapat menahan sebak ketika pengebvmian dua anak dan dua cucunya di Tanah Perkburan Islam Morib, Banting.

Serpihan kereta kena kat kakak akhirnya

Allahy4rham Marlianna

Serpihan kereta kena kat kakak akhirnya

Allahy4rham Marlia & anaknya Faiz

Menurutnya, tiga kakaknya iaitu Marlianna, Marlia dan Marlina serta abang ipar (suami Marlina) pula berangkat ke Kelantan pada 11 malam, Khamis lalu.

“Majlis pern1kahan saya dan Nadzirah berlangsvng pada malam Jumaat lalu.

“Sebaik selesai majlis pers4ndingan pada Sabtu, kami berangkat pulang ke M0rib secara berasingan pada 11 pagi dengan menggunakan tiga kereta kerana masing-masing ada perancangan sendiri,”

Katanya ketika ditemui di rumah mereka di Taman Seri Bayu, Morib, di sini, hari ini.

Dia yang bekerja sebagai pekerja di sebuah syarikat kurier berkata, mereka bertemu semula di sebuah restoran di Pasar Siti Khadijah, Kota Bahru untuk meneruskan perjalanan pulang ke Morib secara k0nvoi.

Katanya, ketika dalam perjalanan pulang itu, kereta abang ipar berada di hadapan, kereta dipandu arwah di tengah, manakala keretanya di belakang.

“Apabila di lokasi k.ejadian, saya nampak kereta dipandu kakak (Marlianna) masuk ke l0rong bertenta.ngan sama ada dia mahu memotong kenderaan lain di hadapan atau meng4ntuk.

“Sebuah treIer dari arah bertentangan melanggar bahagian depan kereta kakak sehingga menyebabkan bunyi dentvman ku4t.

“Saya amat terkejvt melihat kemal4ngan itu berlaku depan mata saya.

Saya dengar ibu memanggil nama kakak (Marlianna) yang mesra dengan panggilan Mak Long beberapa kali,” katanya yang juga anak kelima daripada enam beradik.

Serpihan kereta kena kat kakak akhirnya

Menurutnya, dia memberhentikan kereta di bahu jalan sebelum keluar untuk melihat keadaan mereka dan mendapati kereta Perodua Myvi berkenaan remvk di bahagian depan.

Katanya, dua anak saudara pula tersep1t di bahagian belakang bersama barang-barang.

“Kak Marlianna ada mninggaIkan pesan kepada isteri saya supaya menjaga saya dengan baik dan isteri ada memaklumkan pes4nan itu kepada saya.

“Selain itu, Aisy Harraz berperangai pel1k pada hari kejadian apabila dilihat mahu bermanja lebih dengan neneknya,” katanya.

Sementara itu, bekas suami Marlia, Mohd Faizuddin Rosman, 41, berkata, kali terakhir dia menghubungi anaknya, Muhammad Faizz Aryan adalah pada Khamis lalu untuk memberitahu bahawa mereka mahu ke Kelantan.

“Saya amat terkejvt apabila dimaklumkan mengenai kemal4ngan ini oleh ahli keluarganya (Marlia).

“Sepatutnya saya bertemu dengan anak (Muhammad Faizz Aryan) pada hari ini bagi memberi permainan (kapal terbang mainan) kepadanya.

“Dia (Muhammad Faizz Aryan) adalah anak yang paling saya rapat. Dia ibarat kl0n kepada diri saya,” katanya yang bekerja sendiri.

Adik perempuan cerita apa yang berlaku

Marlina Abdul Muid, 34 tahun yang merupakan anak ketiga daripada enam beradik yang turut keh1langan anak lelakinya Muhammad Aisy Harraz Aziz, 7, berkata tldak pernah terlintas akan turut kehklangan dua kakaknya Marlianna, 37, dan Marlia, 36, secara serentak dalam kemal4ngan pada awal pagi tadi.

Katanya, mereka bergerak pulang ke Morib secara berk0nvoi dengan tiga kereta, selepas menghadiri majlis perkahwinan adik lelakinya.

Turut maut anak saudara Marlina, Muhammad Faizz Aryan Mohd Faizuddin, 9, yang juga anak Allahy4rham Marlia.

“Masa bersiap sebelum bergerak, semuanya elok saja… anak saya memang rapat dengan dua ibu saudaranya, sebab itu mereka naik kereta bersama-sama,”

Katanya kepada Bernama ketika ditemui di Pusat F0rensik Hspital Bentong, di sini, hari ini.

Lebih meny4yat hati apabila kemal4ngan itu berlaku di hadapan mata ibu mereka yang menaiki kereta lain bersama-sama adik lelakinya.

“Masa k.ejadian kereta saya sudah di hadapan manakala kereta m4ngsa di belakang…

Ketika dalam perjalanan adik lelaki yang memandu di belakang kereta kakak telefon dan beritahu kakak terlibat dalam kemal4ngan.

“Kami berpatah balik dan sejvrus tiba, anggota bomba berada di tempat kejadian bagi membantu mengeluarkan mereka,”

Terdahulu, keempat-empat jnazah mngsa disembahyangkan di Masjid Jamek Jama’iyah Morib sebelum sel4mat dikebvmikan di Tanah Perkvburan Islam Morib dalam satu l1ang lahad pada 4.55 petang hari ini.

Serpihan kereta kena kat kakak akhirnya

Sumber: HMetro, artikel disiarkan pada 29/3/2021

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *