Keluarga

Walaupun Tau Diri Tak Berdaya, Pemuda yg JuaI Arnab utk Bayar PTPTN ini MninggaI Dunia

MACHANG – Seorang pesakt knser yang sebelum ini menjual arnab untuk mencari duit bagi membayar hvtang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan merawat penyakitnya telah pergi buat selamanya pada Sabtu dengan menitipkan pesan terakhir untuk adik perempuannya.

Abdul Halim Mat Hassan, 27, yang merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Pengajian Warisan, Universiti Malaysia Kelantan (UMK) mninggal dunia pada Ahad.

Ia selepas hampir empat tahun menghidap knser pangkal hidung tahap empat.

“Tolong jaga mak dan ayah,” pesan lelaki itu kepada adik perempuannya, Nur Aishah Mat Hassan yang berusia 21 tahun, sehari sebelum mninggal dunia.

JuaI arnab sbb nk baya ptptnn akhirnya

Keadaan arwah Abdul Halim yang menghidap penyakit kanser pangkal hidung tahap empat sebelum meninggal dunia di sisi keluarga pada jam 1.40 petang, hari ini.

Abdul Halim menghembuskan nafas terakhir di sisi keluarga pada jam 1.40 petang di kediamannya di Kampung Kok Kiak dan difahamkan baharu sahaja keluar dari hospital pada Ahad.

“Dia pesan pada saya suruh jaga mak dan ayah kerana dia tidak sempat berbakti sepenuhnya kepada orang tua kami.

Dia juga minta saya sampaikan salam pada semua dan ucap terima kasih kerana banyak membantu dia selama ini,’ kata gadis itu lagi.

Sebelum ini Sinar Harian melaporkan, Abdul Halim yang disahkan mengh1dap k4nser pangkal hidung pada Disember 2017 menjual arnab.

Ia bagi menampung perbelanjaan perubatan serta untuk membayar hvtang PTPTN.

Laporan tersebut mendapat maklum balas daripada pelbagai pihak terutama PTPTN yang akhirnya membantu menguruskan pinjaman arwh.

Nur Aishah ketika dihubungi memberitahu, sebelum mninggal dunia keadaan abangnya krktikal dan mengalami sesak nafas serta tidak dapat tidur pada waktu malam.

Menurut adiknya lagi, empat hari lalu, arwh abangnya itu dimasukkan ke Hospital Machang selepas mengadu sesak nafas serta sakiit badan sebelum dibenarkan keluar dari hospital semalam.

JuaI arnab sbb nk baya ptptnn akhirnya

Katanya, kesihatan arwh abangnya itu mula merosot sejak tiga tahun lalu selain dia juga kerap keluar masuk hospital.

“Walau bagaimanapun, pada awal tahun ini, sel knsernya semakin aktif sehingga merebak ke bahagian organ dalaman.

“Kami reda dengan pemergian arwh dan dia adalah insan terpilih kerana mninggal dunia di bulan mulia ini (Ramadan),” katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Isnin.

Nur Aishah berkata, dia tidak sanggup melihat penderitaan arwh abangnya selain berat badannya juga semakin susut sehingga menampakkan tulang.

“Saya menganggap arwah abang adalah insan yang terpilih kerana mninggal dunia pada bulan Ramadan,” katanya.

Arwah dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Kok Kiak, selepas Maghrib pada petang Isnin.

Media sebelum ini melaporkan, Abdul Halim yang juga graduan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Warisan, Universiti Malaysia Kelantan (UMK) yang menghidap knser pangkal hidung tahap empat, memelihara dan menjual arnab sejak dua tahun lalu demi kelangsungan hidup selain membayar hvtang PTPTN.

JuaI arnab sbb nk baya ptptnn akhirnya

Abdul Halim disahkan menghidap knser pangkal hidung pada Disember 2017 dan selepas kesihatannya semakin merosot.

Dia terpaksa memelihara dan menjual arnab disebabkan penyakit dihidapi menyukarkannya bekerja di luar rumah dan pergerakan terbatas.

Pemegang Ijazah Sarjana Muda Pengajian Warisan itu berkata, disebabkan penyakit dih1dapinya, dia sukar bekerja di luar rumah dan pergerakan terbatas.

“Arnab sajalah yang saya pelihara dan jual. Sehingga kini lebih 200 arnab terjual buat pada harga RM30 bagi dua ekor, bergantung saiz.

“Saya perlu berusaha mencari duit sendiri kerana ayah hanya bekerja sebagai bvruh dengan pendapatan tidak menentu, manakala ibu pula suri rumah dan adik-beradik yang lain bukan dalam kalangan orang senang.

“Lagipun saya perlu membayar hvtang pelajaran daripada PTPTN berjumlah RM26,000,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kok Kiok, Machang.

Menurut anak ketujuh daripada 10 beradik itu, setahun dia menjalani 36 kali radioterapi dan tujuh kem0terapi, selain lehernya ditebvk untuk saluran pernafasan.

“Kini saya hanya berselera untuk makan bijirin selain nasi kosong yang dilenyek hancur bersama sayur lembut. Tiada lagi kenikmatan terhadap makanan lain.

“Saya juga berp4ntang bagi mengelak sel knser aktif,” katanya yang menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM250.

Sebelum ini, dia pernah menangguhkan pengajian selama dua semester kerana masalah kesihatan.

Dan menyimpan hasrat membantu orang tuannya sebagai tamat pengajian kerana dia anak pertama menjejakkan kaki ke menara gading.

Namun ketentuan Ilahi menyebabkan Abdul Halim reda dan menerima takdir itu dengan tabah.

Susulan daripada itu, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) memaklumkan untuk memberi pengecualian bayaran balik kepada Abdul Halim yang berjumlah RM26,000.

Pengurus Besar PTPTN Negeri Kelantan, Mohd Azrul Akmal Mamat hadir ke rumah Abdul Halim untuk menyerahkan surat pengecualian pembayaran balik PTPTN sambil disaksikan kedua ibu bapanya, Mariah Ismail, 61, dan Mat Hasan Hamad, 63.

“Sebenarnya pihak kami sudah menerima surat pengecualian pembayaran balik PTPTN Abdul Halim, namun disebabkan beberapa proses ia mengambil masa selain perlu menyemak maklumat peminjam.

“Keseluruhan hvtang pinjaman PTPTN Abdul Halim sebanyak RM26,000 sudah pun selesai melalui manfaat takaful.

Dan ini bermakna dia tidak perlu risau untuk membuat sebarang bayaran balik bagi pinjaman PTPTN ketika pengajian di UMK.

“PTPTN sebagai sebuah agensi pembiaya utama pendidikan tinggi negara sentiasa memikirkan kebajikan peminjamnya dan Skim Pembiayaan Pendidikan dengan perlindungan takaful berkelompok yang dilaksanakan bertujuan untuk melindungi sekiranya berlaku kematian atau keilatan kekal menyeluruh kepada peminjam,” katanya.

Sementara itu, Abdul Halim berkata, dia melahirkan rasa bersyukur apabila tidak perlu lagi membayar pinjaman itu.

“Pada tahun lalu, saya pernah menghantar surat pengecualian pembayaran balik PTPTN memandangkan keadaan saya yang sakit serta tidak boleh bekerja untuk melunaskan hvtang yang dipinjam sepanjang mengikuti pengajian ijazah.

“Alhamdulillah, pada petang ini saya mendapat panggilan telefon daripada pihak PTPTN yang memaklumkan saya tidak perlu membayar pinjaman sebanyak RM26,000 itu,” katanya.

Sumber: Sinar Harian, HMetro Artikel disiarkan pada 3 /5/2021

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *