Hiburan

Slps Perkhabaran Tentang Abg Iparnya, Kini Hospital Memberitahu Tentang Anak Bongsu Shuib

Pelawak popular, Shuib Sepahtu telah diberikan kesempatan untuk menguruskan ᴊᴇɴᴀᴢᴀʜ serta menunaikan solat ᴊᴇɴᴀᴢᴀʜ buat ᴀʀᴡᴀʜ isterinya semalam.

Shuib dilihat berpakaian serba lengkap peralatan perlindungan diri (PPE) pada ᴘᴇɴɢᴇʙᴜᴍɪᴀɴ ᴀʀᴡᴀʜ isterinya di Tanah ᴘᴇʀᴋᴜʙᴜʀᴀɴ Islam Kampung Sungai Pusu Gombak.

Namun ianya telah menarik warga maya untuk memberikan pelbagai pandangan sudut yang berbeza.

Malah ada juga yang turut mempertikai keberadaan pelawak berkenaan di kawasan ᴘᴇʀᴋᴜʙᴜʀᴀɴ terbabit.

Keberadaan Shuib menemani jenazah isterinya hingga ke ʟɪᴀɴɢ ʟᴀʜᴀᴅ juga tidak terlepas dari ᴘᴇʀᴛɪᴋᴀɪᴀɴ dan kecaman daripada warga maya.

Mereka dilihat tidak puas hati kerana diberikan peluang terakhir sebegitu.

Antara komen-komen yang kurang senang

“Mana bole macam ni orang lain tak dibenarkan”

“Bukan nak mengadu tetapi rasa mcm double standard, kerana dia artis? bukan dia seorang sahaja yang kehilangan orang tersayang.”

“Ramai lagi yang rasa seperti ini, ini adalah tidak adil, kita tak merasa apa yang org lain rasa,”

Itulah antara komen warga maya yang kurang senang dengan keberadaan Shuib di sana.

Difahamkan, Shuib mendapat kebenaran untuk menguruskan ᴊᴇɴᴀᴢᴀʜ ᴀʀᴡᴀʜ isternya kerana telah memotong gelang kuarantin dan mendapat kebenaran daripada pihak ʜᴏꜱᴘɪᴛᴀʟ Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia dengan perlu mematuhi SOP yang ditetapkan.

Ekoran daripada itu, terdapat seorang individu yang bernama Mat Yoe tampil memberikan penjelasan mengenai isu yang berbangkit ini.

Menurutnya, sekiranya ingin menguruskan ᴊᴇɴᴀᴢᴀʜ ahli keluarga yang ᴍᴇɴɪɴɢɢᴀʟ akibat ᴄᴏᴠɪᴅ-19 adalah dibenarkan.

Tetapi perlu mematuhi segala prosedur yang ditetapkan oleh pegawai yang bertugas berkenaan.

Antara syarat yang perlu dipatuhi untuk menguruskan ᴊᴇɴᴀᴢᴀʜ ᴄᴏᴠɪᴅ-19 adalah bukan dalam kuarantin, tidak bergejala, bukan dari kawasan PKPD, sihat tubuh badan, tiada ᴘᴇɴʏᴀᴋɪᴛ ᴋʀᴏɴɪᴋ dan patuh kepada arahan pegawai bertugas.

Difahamkan juga, segala SOP boleh diubah mengikut kesesuaian keadaan semasa bergantung kawasan yang terlibat dan atas budi bicara pegawai yang bertanggung jawab bagi menguruskan kes ᴋᴇᴍᴀᴛɪᴀɴ tersebut.

“Saya rasa dunia menjadi sepi, sesepinya…,”

Demikian luahan hati Raissuddin Hamzah, 61, mengulas kehilangan anak tersayang, Allahyarham Siti Sarah Raissuddin yang menghembuskan nafas terakhir akibat COVID-19, pagi kelmarin.

Berkongsi perasaan kali pertama selepas pemergian anak keduanya itu, Raisuddin menyifatkan, apa yang berlaku adalah ketentuan Ilahi.

Namun, penyanyi dan pelakon era 1980-an itu berkata, kehilangan arwah memberi kesan hingga membuatkannya tidak berdaya berkata apa-apa.

“Apa yang terjadi adalah ketentuan yang ditetapkan Allah. Bukan rancangan kita atau sesiapa.

“Apabila perkara ini terjadi saya hilang kata-kata. Sampailah pada hari kejadian, Shuib datang berjumpa, senyum dan melutut di hadapan saya sambil menyatakan Siti Sarah sudah tiada.

“Saya rasa anda semua boleh faham bagaimana perasaan saya ketika itu,”

Katanya pada majlis tahlil dan bacaan Yassin secara virtual untuk Allahyarham Siti Sarah, semalam.

Baru sahaja selesai menjalani kuarantin kendiri berikutan menjadi kontak rapat keluarga anaknya.

Raissuddin berkata, pertanyaan soal kehilangan paling sukar dijawab berbanding soalan lain yang sering diajukan kepadanya ketika masih menguruskan kerjaya seni arwah.

“Jika dahulu saya didatangi wartawan bertanyakan soalan ketika zaman arwah aktif menyertai pertandingan nyanyian, mudah sahaja saya untuk menjawabnya.

“Tetapi, soalan ini (kematian) sukar. Cuma, saya berharap kita bersama mendoakan arwah tenang di sana.

Kita hanya dapat mengenang sahaja, arwah pergi dan tidak akan kembali lagi,” ujarnya.

Mengulas keperibadian arwah anak hingga kisah kematiannya diangkat dan dimuliakan, Raisuddin berkata, arwah adalah anak yang baik dan mendengar kata.

“Arwah cukup baik, tidak pernah membantah atau melawan cakap saya. Arwah akan ikut apa sahaja yang saya cakap.

“Dari awal nak jadi penyanyi dan saya terpaksa membimbingnya, arwah memang tidak pernah berenggang dengan saya sehinggalah bertemu Shuib.

Saat itu, barulah saya melepaskan arwah kepada Shuib untuk menjaganya,” katanya.

Mengimbau detik terakhir bersama anaknya, tiada pesanan diberikan, sebaliknya bahasa tubuh yang berbicara.

“Sebelum arwah pergi ke hospital, saya baring di sofa. Saya pegang tangannya, dia pegang tangan saya, tetapi arwah tidak cakap apa-apa,” ungkapnya.

Raissuddin menyifatkan Allahyarham Siti Sarah anak yang cukup baik dan mendengar cakap orang tua.

Sepanjang dipinjamkan selama 36 tahun, Raissuddin berkata, terlalu banyak kenangan manis yang dilalui bersama.

Namun, katanya, paling membekas dalam ingatan adalah sifat manja yang dimiliki arwah anaknya itu.

“Memang banyak kenangan manis dan kenangan tidak dapat dilupakan. Arwah anak yang cukup manja.

Sifat manjanya memang diketahui ramai rakan artis lain,” jelas Raissuddin.

Hospital Sarankan Tidak Boleh Melawat Lagi Anak Bongsu

Shuib Sepahtu terpaksa menangguhkan hasrat melawat anak keempatnya, Ayash Affan atas saranan hospital, pagi ini.

Pengurus Allahyarham Siti Sarah Raissuddin, Nana Mohammad Rom memaklumkan, ini bagi mengelakkan risiko jangkitan COVID-19 terhadap bayi pramatang.

“Pengarah Hospital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sendiri menghubungi Shuib dan berbincang dengannya, pagi ini.

“Ini jalan terbaik selepas memikirkan risiko yang boleh memudaratkan bayi pramatang.

“Atas nasihat dan saranan pengarah HCTM, Shuib terima dengan lapang dada,” katanya kepada BH Online.

Ketika majlis tahlil dan bacaan Yassin, semalam, Shuib berkongsi perasaan tidak sabar apabila menerima gembira dibenarkan melihat Ayash.

Dia kini masih berada dalam di HCTM buat kali pertama selepas dilahirkan pada Jumaat lalu.

“Atas nasihat dan saranan pengarah HCTM, Shuib terima dengan lapang dada,” katanya kepada BH Online.

Ketika majlis tahlil dan bacaan Yassin, semalam, Shuib berkongsi perasaan tidak sabar apabila menerima gembira dibenarkan melihat Ayash yang kini masih berada dalam di HCTM buat kali pertama selepas dilahirkan pada Jumaat lalu.

Namun, di sebalik teruja menatap wajah zuriatnya, bekas penyampai radio Hot FM itu mengakui, perasaannya bercampur baur.

“Saya dihubungi pihak hospital memaklumkan mungkin saya dibenarkan melihat Ayash.

Anak-anak pun asyik bertanya. Jika ada rezeki, esok (hari ini) dapat saya bertemu dengan bayi yang menjadi hadiah terakhir arwah buat saya.

“Perasaan memang seronok, tetapi ada satu lagi perasaan, sangat-sangat sedih. Kenapa sedih, sebab arwah ibunya tidak sempat melihat dan memegangnya.

“Arwah sanggup menggadaikan nyawa kerana mahu memberi hadiah istimewa ini buat saya, anak-anak dan seluruh ahli keluarganya, sebelum pergi buat selama-lamanya,” katanya.

Tambah Shuib, situasi itu sangat berbeza ketika dikurniakan tiga cahaya mata terdahulu kerana arwah berkesempatan melihat dan memeluk anak-anaknya.

Shuib Di Benarkan Jumpa Ayyash Affan

Pada majlis itu, Shuib berkongsi berita gembira apabila mendapat perkhabaran dibenarkan melihat anak keempatnya, Ayyash Affan yang kini masih berada di Hospital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) selepas dilahirkan Jumaat lalu, esok.

Namun, di sebalik teruja menatap wajah zuriatnya, bekas penyampai radio Hot FM itu mengakui, perasaannya bercampur baur.

“Saya dihubungi pihak hospital memaklumkan mungkin saya dibenarkan melihat Ayyash.

Jika ada rezeki, hari ini dapatlah saya bertemu dengan bayi yang menjadi hadiah terakhir arwah buat saya.

“Perasaan memang seronok, tetapi ada satu lagi perasaan, sangat-sangat sedih. Kenapa sedih, sebab arwah ibu tidak sempat melihat dan memegangnya.

“Arwah sanggup menggadaikan nyawa kerana mahu memberi hadiah istimewa buat saya, anak-anak dan seluruh ahli keluarganya,” luah Shuib.

Situasi itu, katanya, sangat berbeza ketika dikurniakan tiga cahaya mata terdahulu kerana arwah berkesempatan melihat dan memeluk anak-anaknya.

Terdahulu, majlis tahlil dan bacaan Yassin secara virtual turut disertai lebih 600 tetamu terdiri daripada ahli keluarga, rakan industri termasuk Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Saifuddin Abdullah dan isteri.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *